Rollegem-Kapelle is een dorp in de Belgische provincie West-Vlaanderen en een deelgemeente van Ledegem. Rollegem-Kapelle ligt net ten noordoosten van Ledegem, het was een zelfstandige gemeente tot aan de gemeentelijke herindeling van 1977. Het dorp ligt ongeveer 9 kilometer ten zuiden van de stad Roeselare.
In 1213 schonk Hendrik van Moorslede een stuk grond aan Willem van Rollegem, om er een kapel, een kerkhof, en een woning voor de kapelaan op te richten. Dit is tevens de oorsprong van de plaatsnaam. Doorheen de eeuwen werd deze kapel meermaals vergroot, tot deze in 1909 wordt afgebroken en de huidige kerk wordt gebouwd. Ondertussen was in 1790, tijdens de Franse periode, Rollegem-Kapelle een zelfstandige gemeente geworden. Het dorp werd in 1801 ook een zelfstandige parochie die zich afsplitste van die van Moorsele.
De heerlijkheid Rollegem-Kapelle was een leen van de Burggraaf van Ieper.
Vanaf de 18e eeuw werd Rollegem-Kapelle een plaats met aanzienlijke linnenindustrie, waarbij huisnijverheid een rol speelde.
De Sint-Jan Baptistkerk is de parochiekerk van de tot de West-Vlaamse gemeente Ledegem behorende plaats Rollegem-Kapelle, gelegen aan het Sint-Jansplein. 












Spoorlijn 65 werd in 1889 als private lijn van de ‘West
Vlaenderschen IJserenweg’ in gebruik genomen. Met haar
20 km zorgde ze voor de verbinding van Roeselare naar
Menen met haltes aan de Meiboom, de Zilverberg, Beitem,
Smeerput voor tram die tussen Kortrijk en Wervik spoorde.
6 DE KEZELBERGROUTE 7
De teloorgang van het spoor
Tot 1948 spoorde een stoomtrein tussen Roeselare en
Menen. In 1948 werd het ‘mazoutje’ ingezet voor het reizigersverkeer. Dit was een tramachtig treintje met een
dieselmotor. Het mazoutje kende geen lang leven: vanaf
8 oktober 1950 werden er geen reizigers meer vervoerd.
Twee jaar later, in 1952, werd het goederenverkeer tussen
Roeselare en Beitem beëindigd, en in 1955 werden de
spoorstaven opgebroken. Tussen Beitem en Menen bleef
het goederenverkeer tot 1975 mogelijk. In 1978 werden de
sporen van dit tracé opgebroken.
Ledegem/Dadizele en de Kezelberg. Enkel Beitem en
Ledegem hadden een stationsgebouw. Vanaf Menen was
er via Halluin en Roncq een verbinding met Tourcoing. In
1906 werden alle West-Vlaamse spoorwegen, dus ook lijn
65, overgenomen door de Belgische Staatsspoorwegen







EINDE 10 KM
Reacties